Erdoğan Afrika'da zırhlı araç satıyor

Erdoğan, güç durumdaki Türk-Katar savunma şirketini kurtarmak için Afrika'da zırhlı gemiler satmaya çalışıyor...


Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, dört günlük resmi ziyaret için Angola, Nijerya ve Togo'ya Batı Afrika'da bulunuyor.

Silah satışları ve ticaret anlaşmaları, Türk lirasının ülkede hızla değer kaybetmesi nedeniyle gezisinin en önemli özelliğidir.

Nordic Monitor, Erdoğan'ın damadı tarafından üretilen askeri dronları pazarlamanın yanı sıra, mali sıkıntı yaşayan bir Türk-Katar girişimi tarafından üretilen zırhlı araçları satmak için lobi yapacağını öğrendi.

Gezinin ilk ayağı Pazar günü Angola'da başladı ve burada savunma, turizm, dış ticaret, turizm ve kültür alanlarında çok sayıda karşılıklı anlaşma imzalandı.

Angola Devlet Başkanı Manuel Gonçalves Lourenço ile görüşmesinin ardından düzenlediği basın toplantısında konuşan Erdoğan, Angola'nın daha önce Türkiye'den insansız hava araçları (İHA) talep ettiğini ve Pazartesi günü zırhlı gemileri de görüştüklerini söyledi.

 Angola cumhurbaşkanının Temmuz ayında Ankara'ya yaptığı son ziyarette insansız hava aracı satışı gündeme geldi ve kendisine Türkiye Savunma Sanayii Başkanlığı'nda Türk savunma ihracatı hakkında bir sunum yapıldı. Ancak, Angola'nın herhangi bir zırhlı araç ithal etmekle ilgilendiği bildirilmedi.

Erdoğan, Luanda'da Ankara'da verdiği sözün aynısını, Angola'yı terörle mücadelesinde destekleme sözünü yineledi.

Angola, 2010'dan bu yana Angola'da hiçbir ciddi terör eylemi yaşanmadığı için, terörizme karşı dünyanın en barışçıl ülkelerinden biridir.

Erdoğan'ın basın toplantısıyla gündeme getirdiği zırhlı araçları BMC Türkiye'de üretiyor.

Erdoğan'ın yakın çevresinden bir işadamı olan Ethem Sancak, 2014 yılında BMC'nin tüm hisselerini Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'ndan 300 milyon dolara satın aldı.

Muhalefet o sırada satışın piyasa değerinin çok altında olduğunu ve Erdoğan'ın şirketi kendisine yakın bir iş adamına hediye ettiğini söyledi.

Şirketin asıl sahibinin Erdoğan olduğu ve Sancak'ın onun adına hareket ettiği de konuşuldu.

İlginçtir ki, satın almanın hemen ardından Sancak, şirketin yüzde 49,9'unu 300 milyon dolara Katar ordusuna devretti ve BMC'nin Katarlılarla ortak oldu.

Sancak daha sonra kalan hisselerinin yüzde 25,1'ini Erdoğan'ın akrabası Talip Öztürk'e sattı.

Haziran 2021'de Erdoğan'ın yakın çevresinden bir başka işadamı Fuat Tosyalı, Sancak ve Öztürk'ün yüzde 50,1'lik hissesinin tamamını satın aldı. Satış bedeli 480 milyon dolardı.

Defence News geçen hafta, önde gelen zırhlı araç üreticisi BMC'nin, yakın zamanda sahiplik değişikliğinden sonra "likidite engelleri" yaşadığını bildirdi.

Türkiye'nin ilk yeni nesil yerli tankı Altay'ı üretmek için portföyünde milyarlarca dolarlık bir sözleşme bulunan şirketin, iç detayları tartışırken isminin açıklanmaması koşuluyla konuşan şirket kaynakları, bilinmeyen ölçekte küçülme aşamasında olduğunu söyledi.

Nordic Monitor daha önce 250 Altay tankının üretiminin, Türk hükümeti ve BMC tarafından Kasım 2018'de sözleşmenin imzalanmasından sadece 18 ay sonra tamamlanacağını bildirmişti, ancak BMC, tankları henüz Türk Silahlı Kuvvetleri'ne teslim etmemişti. tarih çoktan geçti. Erdoğan'a Afrika gezisinde eşlik eden Savunma Bakanı Hulusi Akar, muhalefet milletvekillerinin 2021 bütçe oturumunda ertelemeyle ilgili sorularına yanıt vermedi.

Altay projesi, tamamı Türk savunma şirketleri tarafından yapılacak elektronik komuta kontrol sistemleri, 120 milimetre top ve zırhı içeren Türkiye'nin ilk ana muharebe tankı geliştirme programıdır.

Altay projesi, üretim zaman çizelgesini etkileyen kritik teknoloji sorunlarıyla kuşatılmıştır.

Tankın motorunun nasıl üretileceği henüz belli değil - Almanlar teknoloji transferine meraklı değil ve Koreli şirketler somut bir teklif sunabilecekleri aşamaya gelmedi.

Bir BMC yetkilisi Defense News'e “Nakit girişleri kurumsal düzeyde işleyişi desteklemek için zayıf” dedi. "Bunun geçici bir durum olduğunu umuyoruz."

Başka bir BMC yetkilisi, devralma sırasında şirketin devasa borç stokunu suçladı.

“Yönetilmesi zor bir borç stokunu devraldık” dedi. "Şirketin yeni ve büyük sözleşmelere ihtiyacı var."

Erdoğan'ın Afrika turundan BMC'ye yeni siparişlerin şirketin mali yapısını düzeltmeye yetip yetmeyeceği henüz belli değil. Erdoğan, şirkete yakın ilişkiler içinde olduğu Katar kraliyet ailesinden destek isteyebilir.

BMC'nin yeni sahibi Tosyalı ise 2020 yılından bu yana Angola'da demir çelik üretimi yapıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder